Dit monumentje is geplaatst ter herinnering aan de overstroming van de Maas in december 1993.
Op de golven van de Maas – die het hoogste peil van het Maaswater in 1993 aangeven – zijn in reliëf afgebeeld diverse typische Beeselse landmarks. Zoals de Gertrudiskerk, korenmolen de Grauwe Beer, Kasteel Nieuwenbroeck en natuurlijk de Beeselse Draak.
Het monumentje is zwart verglaasd.

