Monumentale en prijswinnende doopvont terug naar Beesel
Al vanaf 1951 siert een bijzondere ‘Beeselse’ doopvont de Antonius van Paduakerk in Ulft. De monumentale vont met koperen sluitstuk is opgebouwd met verglaasde keramische elementen waarop in reliëf de voorstelling van Christus’ doop is aangebracht.
De Rotterdamse kunstenaar Wim Nijs maakte de doopvont in 1949 in het keramisch atelier van St. Joris.
In 1950 werd deze doopvont uitverkoren om deel uit te maken van de Nederlandse inzending voor de internationale expositie Moderne Gewijde Kunst in Rome. Dit was voor de kunstenaar, maar ook voor het atelier St. Joris, een groot succes. Na de expositie in Rome is de doopvont nog op verschillende andere exposities in Nederland tentoongesteld waarna deze in 1951 in de Antonius van Paduakerk van Ulft is geplaatst.
Nu de Antonius van Paduakerk aan de eredienst is onttrokken en het kerkgebouw een andere bestemming krijgt, zocht het parochiebestuur ook een nieuwe bestemming voor de doopvont. Stichting Beesels Keramisch Erfgoed is zeer verguld met het feit dat het parochiebestuur van Ulft heeft besloten dat de bijzondere doopvont na bijna 75 jaar – voor een symbolisch bedrag – weer terug naar Beesel mag.
Afgelopen zaterdag 14 oktober hebben 6 vrijwilligers van SBKE de doopvont in Ulft opgehaald en terug naar Beesel gebracht. En dat was geen sinecure. De doopvont weegt maar liefst 1000kg en moest onder andere van het 75cm hoge priesterkoor getild worden. Maar met de slimme en handige trucs van de vrijwilligers en dito gereedschap is het gelukt.